بازارهای هفتگی شهر خمام:
نوشته شده توسط : nima va reza

بازارهای هفتگی شهر خمام:

1- یکشنبه بازار خمام:

خمام در 15 کیلومتری شهر رشت و در مسیر راه رشت-انزلی قرار گرفته است. بخش خمام مجموعا 79 آبادی دارد و بر اساس آمار سال 1370 دارای 14018 خانوار و 65985 نفر جمعیت می باشد . در آبادیهای بخش خمام 5 روز بازارهای هفتگی دایر است که 2 روز آن مربوط به خشکبیجار و 3 روز آن مربوط به خمام ، چوکام و حسن رود می باشد . نگهبانی بازار خمام تا اواخر سال 1371 به عهده 3 تن داروغه بود که توسط بازاریان انتخاب می شدند و هر کدام ماهیانه 10000 تومان کارمزد می گرفتند.در حال حاضر این وظیفه به نیروهای انتظامی محول گردیده است.در بازار خمام صنایع دستی و انواع سبزیها و میوه و فرآورده های دامی توسط زنان عرضه می شود.آنها صبح خیلی زود کار خود را آغاز می کنند.و همزمان با ورود مردان فروشنده به بازار از کار خود دست می کشند و به خانه ها و روستاهای خود باز می گردند و یا خود به گشت و گذار در بازار پرداخته اجناس مورد نظر خویش را خریداری می کنند.

یکی از زنان فروشنده که از اهالی تنبل محله،روستایی در 4 کیلومتری خمام بود در پاسخ این سوال که چرا صبح خیلی زود به فروش کالا می پردازد با لهجه محلی گفت: برخی از ما زنان مجبوریم کار فروش کالاهای خود را صبح خیلی زود انجام داده و به خانه باز گردیم تا به کارهای روزانه برسیم و ضمنا به شوهرهای خود نیز فرصت بدهیم که سری به بازار بزنند. فروشنده که خیلی زرنگ به نظر می رسید به طعنه گفت: بازار گردی از دلخوشی های مردهاست انصاف نیست این دلخوشی را از آنها بگیریم.

پس از برداشت محصول تا مدتی بعد خریداران برنج از شهرها و آبادیهای نزدیک به خمام رو می آورند تا برنج را با حداقل قیمت خریداری کرده و در بازارهای دیگر با قیمت گرانتر به فروش رسانند.در این ایام بازار خمام فعال تر و پرجنب و جوش تر به نظر می رسد و حجم معاملات آن افزایش می یابد.

مکان یکشنبه بازار در سالهای گذشته در جاده شیجان بود اما حدود 7 الی 8 سال است که در فضایی باز جنب شهرداری خمام هر هفته برپا است.

 

 




:: بازدید از این مطلب : 1553
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : 15 / 4 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: